ページ

2016年11月2日水曜日

モロカイ島(1)ライ病(ハンセン氏病)患者隔離半島に Molokai Island (1) Go to Leper (Hansen's desease) isolation Peninsula


モロカイ島には、ライ病患者を隔離した、カラウパパという半島があります。ここは海浜の断崖としては世界一高いとギネスブックで認定されている500mの崖に囲まれて、巾1mほどのトレッキング・ロードしかありません。
ライ病(英語でLeprosy,Lepra,Leper)という言葉は差別用語で、使うことは好ましくありません。この半島では、ひどい差別を思い起こすために、ハンセン氏病(Hansen's Desease)という言葉とともにライ病という言葉が使われています。このため、かっての差別の反省を込めて、タイトルに敢えてライ病という言葉を使いました。
Kalaupapa Peninsula in Molokai Island once was a place that isolated the lepers, patients of Hansen's
disease, because it is surrounded by High cliff,1700ft,it is registered the highest sea cliff in the world by Guinness book. Even now these is only narrow and steep path,3ft, to go there.
The word, Laprosy, is the discriminatory language, so it is not good to use, but in this Peninsula sometimes use this word to reminds past terrible discrimination.
So I use Leprosy in the title by way of reflection.


崖の上にあるミュール(騾馬)・ライド・ツアーから朝早く出発です。この日は10人5組のパーティでした。かなり強い雨が降っていて、黒いビニールを着ている人は、ごみ袋から顔と手を出してかぶっています。私は最後の馬で、スタッフは「最後のは最良」だといっていましたが、はたして??
From Mule Ride Tour company, it is top of the cliff, we stared early morning in heavy rain. Some people wore the black garbage bag. We are 5 couples. I rides the last mule. Staff said to me "the last on is the best one". "Really???"


細い急こう配の道を下っていきます。ガイドブック(日本語のも、英語のも)には騾馬は四つ足だから崖から落ちる事故は今まで全くない、時々落馬事故はあるが、と書いてあります。
急こう配を下るので、ガックガックと揺れますので、自分が落ちることは気遣わねばなりません。
We went down the steep bud road. Many guide books, Japanese and English version, say mule has 4 legs so it has never slept down the cliff, it happened only people fell from the mule. So I cared about myself but mule.


土砂降りの雨で水が流れていて、岩だらけの道はつるつるして歩いて下るには大変です。それにしてもなぜか騾馬たちは厭味ったらしくがけっぷちを選んで歩きます。
私の騾馬の「アリカちゃん」(北極という意味、私の孫の親友と同じ名前ですぐ憶えられた)は、道草はくうし、遅れがちになる不良娘でした。
Water was flowing on the rocky trail. It was so slippery to walk. Every Mules walked just beside the edge of a precipice as if they wanted to scare us.
My mule,named Alika(same pronunciation of the name of my granddaughter's best friend, easy to remember), means the North Pole, was lazy girl, ate glass, was behind the group.


それが突然がけから転落しました。小生は少し乗馬の経験があるので、最後まで馬の上にとどまって道のほうに落ちたので、体もカメラも無事でした。「アリカ」は3mも垂直に近い崖を落ちて、木に引っかかり、悲しげな眼でこちらを見あげています。クレーン車とかが入れる場所ではないので、可哀そうだけどこの騾馬はもうダメだなと思っていると、スタッフが手綱を引き、本人も四つ足であがいて上がってきてしまいました。山羊が崖を自由に行き来するのは知っていましたが、騾馬にそんな能力があるとは思いませんでした。
こちらも気が動転していて、この写真を撮るのが精一杯で最高のシャッターチャンスを逃しました。スタッフの右下に茶色に見えているのが「アリカ」です。
Suddenly Alika fell over a precipice. I have a little experience to ride house so stayed on the house as long as I could and fell down on the path. NO damage to my body and camera.Alika fell 3m below the vertical cliff and got caught in the bush and looked at me sorrowful big eyes. I thought Alika could not survive because we could not use crane at such narrow path. But staff pull her bridle and Alika crawl on the cliff. I know the goat can climb the rocky cliff but don't know mule has same ability.
I missed good shutter chance because I lost my head.
Something brown of right side a Staff was Alika.


スタッフは心配そうに私を気遣いましたが、私が大丈夫だというと、「あなたはカウボーイだ」とほめて、またあの「アリカ」に乗せました。「アリカ」は何もなかったような顔をしていましたが…
Staff asked me about my condition with worried look. I said all right!  He praised me " You are a Cow-Boy!" and support me to ride a same mule,Alika again. Alika's face looked as if  "nothing happened", but for me...


「アリカ」に対する信頼を全く失った私にとってはそれからの道中、いつ落ちるかと恐怖の連続でした。
I went down more narrow and steep path with fear of fall from the cliff. After this I could not trust Alika at all.


一時間半の崖下りでやっと半島の草原につきました。ほっとしたその瞬間3頭の騾馬がなぜか疾走し始めました。もちろんバカ馬「アリカ」も!最初の写真で、ブルーのレインコートを着ていた70歳過ぎのオーストラリアから来ていた女性が、かなり踏ん張っていたのですが、落馬。もう一人比較的若い男性も落馬。小生は情け容赦なく手綱を引き締めて無事でした。二人とも骨折しヘリコプターで運ばれてゆきました。5組中2組が脱落する「信じられないような」ツアーです。
After one and half hour we arrived at the flat grassy plain. Just as I felt quite relieve three mules suddenly broke into a gallop. One is my stupid "Alika" of course.
The Austrian lady with blue raincoat, may be over 70years old, fell down after trying to stay on. The other,comparatively young man also fell down. And I pulled the bridle mercilessly hard and Alika unwillingly stopped. Two bloke bone and carried by Helicopter, no ambulance car. It was incredible tour, two couple to 5 dropped out.

0 件のコメント:

コメントを投稿